topstrook_01b.jpg
Greenco in Hillenraad 100
dinsdag, 13 oktober 2009 09:29
Volgens het expertcomité van Hillenraad 100 verdient Tommies-producent Greenco een plaats tussen de 100 meest toonaangevende bedrijven van de Nederlandse glastuinbouw. Onder leiding van voormalig staatsecretaris en minister Willem Vermeend, beoordeelde het comité de resultaten van de toppers uit de 10.000 bedrijven die de sector rijk is. Groentenzadenleverancier Rijk Zwaan is koploper van deze zevende editie.

Vier jaar na de introductie van het succesvolle Tommies Snoepgroenten-concept verovert Greenco een 100ste positie op deze prestigieuze ranglijst. De tomatentelers uit Honselersdijk en Someren beschouwen de vermelding als professionele erkenning van hun eigenzinnige aanpak Mede-eigenaar Ab van Marrewijk glundert: “Greenery-teler van het jaar én in de Hillenraad 100, daar durf je toch niet van te dromen!”

Overgangsperiode
Naar mening van het comité zit de glastuinbouw in een belangrijke overgangperiode: “van productiegedreven naar een marktgedreven; van fragmentatie naar ketenverkorting. Wendbaarheid en pure marktgerichtheid zijn nu de steekwoorden.”

Visie
Rick Harwig is CTO (Chief Technical Officer) van Philips en was één van de belangrijkste sprekers op het Hortigala, waar de Hillenraad 100 werd gepresenteerd. Zijn uitspraak “Eerst de visie, dan het product” sluit volgens Van Marrewijk goed aan op de aanpak van Greenco. “Voordat wij daadwerkelijk met snoeptomaatjes aan de slag gingen, waren wij ervan overtuigd dat gezond snoepen in combinatie met gebruiksgemak een groeimarkt van formaat moest zijn. Op die visie hebben wij ons product, de presentatie en de aanpak afgestemd. Met succes. Inmiddels verkopen wij miljoenen tomaatjes per jaar.”